Goodmorning Vietnam!

Nodig tijd voor een update!

Zoals Femke al verteld had in onze vorige blog was onze laatste bestemming in Cambodja het schijnbaar prachtige Rabbit Island. Wat was het inderdaad een heerlijk eiland! Behalve slapen in ons bamboe hutje, op het strand een boekje lezen en zwemmen was er werkelijk niks te beleven, maar we hebben er van genoten! Lekker rustig bijkomen voordat we op weg zouden gaan naar de mega drukke stad Ho Chi Minh City (Saigon) met haar meer dan 7 miljoen inwoners. Onze eerste stekin Vietnam!

Het was nog even spannend op het eiland of we er nog optijd vanaf zouden komen, zodat we onze bus naar HCMC zouden halen. Het is altijd maar weer de vraag hoe laat je boot komt als je om acht uur afgesproken hebt, maar toch na een uur konden we naar het vaste land! Zelfs nog tijd om even een lekkere sandwich te eten (dus wat maakte dat uurtje later ook uit) en toen op naar HCMC in ons eerste busje. Niet wetende dat er nog drie zouden volgen met een wachttijd van zo'n drie uur tussendoor. Veertien mensen in een minibusje met de klep half open doordat de tassen er met geen mogelijk meer in passen, geen enkel probleem! Ik had me ingesteld op een hele hectische grensovergang maar het was echt alles behalve dat, meevaller dus! De jongen van de bus regelde het allemaal wel even, formuliertje ingevuld dat ik geen enge ziektes heb, ergens een vage dollar voor betaald en toen konden we weer door.
Merkte wel direct dat de mensen in Vietnam inderdaad anders zijn dan in Cambodja. Was even wennen, maar inmiddels al zoveel vriendelijke en lieve mensen ontmoet hier! De mensen lachen hier gewoon een stuk minder, maken minder snel een praatje met je, maar dat maakt de mensen hier niet minder aardig. Soms komt het gewoon zo over op het eerste gezicht. Het is wel echt een feit dat de meeste mensen hier in Vietnam bizar slecht engels spreken! Gelukkig kan je een hoop met handen en voeten duidelijk maken!
Was wel blij toen we er uiteindelijk waren. Prima kamer gevonden maar hoe! ''So for this room we pay 10$ in total?'' No. ''So it's 20$ for one room with two people?'' ''No/Yes.'' Het was met de seconde weer anders en na minstens dertig keer vragen was het uiteindelijke antwoord twintig dollar. We reizen Cheap Cheap, dus dan zoeken we wel wat anders. Wij weer al die trappen af met onze backpacks, staan we beneden, houdt die een papiertje omhoog ''room 10$''. Lachte me echt kapot, maar kon ook wel door de grond zakken! Prima kamer! Eerste dag shopdagje, waar we aan het einde van een geslaagde dag opgesloten zaten in een markt omdat het zo enorm hard aan het regenen was! Helemaal pik donker en het straatbeeld was veranderd van motorbikes naar motorbikes met poncho.

Tweede dag een cultuurdagje van gemaakt. War museum was echt interessant en het viel ons nog mee wat we nog van ons eindexamenonderwerp konden herinneren, hebben we toch nog wat opgestoken op school! Goeie tijd gehad in HCMC voor een paar dagen, maar je moet hier niet te lang blijven in deze chaos.

Dus op naar Mui Ne Beach! Slaapbus overdag is best wel fijn! Lekker beentjes gestrekt en muziekje erbij, zo kwam ik die vijf a zes uurtjes wel door. Bij de zeer nodige plaspauze, reed de bus nog bijna vlak voor mijn neus weg! Maar na een mini sprintje, beetje gezwaai en de hele bus dieSTOP riep kon ik weer lachend de bus in! Over Mui Ne kan ik kort en krachtig zijn: Heerlijk! Prachtiguitzicht vanaf ons mooie plekje op de zee,kite-surfwalhalla, zelf nog onze surfkwaliteiten kunnen tonen, gezellig avondje gehad in funkyhouse met mensen vanonsguesthouseen verder gewoon heerlijk gedaan waar we zin in hadden!De foto's zeggen genoeg denk ik..

Volgende plaatsje dat we hebben bezocht is Nha Trang. Gehoord dat het een echte beachplek was, maar vond het eerlijk gezegd een klein beetje tegenvallen. Misschien kwam het ook wel door het weer, want de eerste twee dagen was hetbehoorlijk bewolkt. Zijn we niet meer gewend hier! Dus dan maar op zoek naar cultuur, ver te zoeken hier! (letterlijk en figuurlijk) Enige grote culture hoogtepunt hier waren de Cham Towers. Sportief als we hier steeds zijn gingen we natuurlijk weer lopend. Cheap Cheap, je ziet heel veel onderweg en het is nog eens gezond ook, wat wil je nog meer! Na een behoorlijk stuk lopen de Cham towers bewonderd. Enorm oude torens, maar jammer genoeg duidelijk gerenoveerd. Wel leuk om bezocht te hebben, maar heb mooiere dingen gezien hier. Terug toch maar even een keer lui de taxi gepakt. Verder vooral lekker rustig aan gedaan in Nha Trang en op de laatste dag nog onze vijf dollar boottrip inclusief lunch en pick-up! Kon niet veel voorstellen voor dat geld leek me, maar het was echt super leuk! Lekker snorkelen, gekke australische vrouwen op leeftijd die goed aan de zuip gingen, floating bar, heerlijke lunch met zijn allen, fantastisch boy band (foto's volgen later) en dan heb ik het nog niet gehad over ons geweldige 'karaoke' optreden! Ik dacht echt (en hoopte vooral), een Nederlands liedje kent hij echt niet! Maar na een paar 'optredens' was het toch echt de beurt aan 'Holland'! Konden natuurlijk niet achter blijven op de rest, maar een klein probleempje wat ik al zag aankomen.. Vooral ik maar ook Femke gingen echt nooit tussen dat podium en het plafond passen! Hilarisch! De eerste die er totaal niet tussen pasten, terwijl er al meerdere westersevrouwen, meisjes en een vietnamese man voor ons waren geweest. Koste even tien seconde voor we het liedje konden herkennen, maar toen vingen we iets op als 'potje' en 'tafel'. Dus daar gingen we.. 'potje met vet, al op de tafel gezet...' De rest van de boottrip heerlijk in het zonnetje op de punt van de boot gezeten.

Gelukkig ruim optijd weer terug, zodat we nog rustig wat konden eten voor we de nachtbus in gingen naar Hoi An. Wat een lieve, schattige mensen bij dit guesthouse! Tijdens het wachten op de bus kregen we nog een lekker bordje met vers fruit, kopjes thee erbij en koekjes. Dit lieve vrouwtje sprak werkelijk geen woord engels, maar duidelijk maken dat we dit allemaal op moesten eten kon ze maar al te goed. Vorige keer goede ervaring met de slaapbus, maar in deze bus zaten we toch niet al te fijn. Misschien hadden we ook wel iets te veel handbagage deze keer. Ach maar elf uur dat overleefden we ook wel weer! Na aankomst, beetje nekpijn, guesthouse geregeld en toen nog lekker een paar uurtjes bijgeslapen. 's middags gelijk op naar het centrum waar dit stadje bekend om is. Zelfgemaakte kleding en schoenen op maat! Zo veel en zo leuk!! Konden het dan ook niet laten om gelijk op de eerste dagplaatjes op interneten stofjes uit te gaanzoeken. Volgende dag was het al klaar enkonden we het passen.Na een paar aanpassingen was het de volgende dag echt helemaal af!Op de fiets Hoi An goed kunnen verkennen eneen aantal mooie oude gebouwen en huizenbezocht. Echt een sfeervol, gezellig plaatsje met van die leuke gekleurde huisjes! Uiteindelijk vandaag onze hele buit binnen (jurkjes, jasje en schoenen) en gelijk maar een pakket met spullen naar huis gestuurd, want het paste anders echt niet meer in onze backpacks. Merk trouwenswel dat het 's avonds ietsjefrisser wordt nu we meer naar het noorden trekken. Vandaag overdag alsnog heerlijk aan het strand kunnen liggen, dus niks te klagen!Morgen gaan weverder naar Hue, wat volgens mijcultuur betekend! Zullendaar misschien maar een nachtje blijven en dan op naar Hanoi.Aan het einde van Vietnam weer tijd voor een nieuwverslag. Gaat goed hier!

Hoop dat het zonnetje in Nederlandzich ook wat meer gaat laten zien!

LiefsFemke & Marielle!

Sanne

Hee meiden! Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie volgen mij (ons) netjes. Hoi An, heerlijk stadje hea! Hue vond ik ook echt heel leuk. let wel op dat de Cyclo een prijs afspreken per uur niet per rit!! Wij zijn gisteren in vientiane aangekomen. Het regent de komende twee dagen dus doen lekker niets. Ook heerlijk!! Geniet er nog lekker van meiden! xx

menno en aaf

Hello ladies,
Weer erg genoten van jullie ervaringen. Grappig dat jullie met handen en voeten moeten uitbeelden wat jullie bedoelen!
Het weer in Nederland was vandaag heerlijk! Wij gaan de goede kant op.
Nog vele fijne zonnige dagen.
Liefs, Menno, Rocco, Klae en Aaf

Helmy

Heerlijk verhaal weer meiden, goed dat jullie het zo lang vol houden, de lezers te plezieren!!! Soms zit ik er zelf bijna!!!!En leuk van dat "potje met vet", zong ik "vroeger!!"altijd na het uitgaan, lekker melig, veel plezier nog en groetjes van Helmy

Marije

Is het daar leuk? Vast wel. Wat zijn daar veel boten zeg.
Was dat een giftige spin die je op de foto had gezet?
Ik vind het wel stoer dat je daar heen durft.
groetjes Marije Brouwer

Pake en Beppe

Mooie reisverslagen en prachtige foto's. Geweldig idee om het op deze manier te doen. Zo kunnen we jullie op de voet volgen. Jullie zien veel hoor. Blijf maar lekker genieten.

Groetjes en wer in dikke tút fan

Pake en Beppe