Goodbye Vietnam!

We hebben inmiddels aardig wat steden bezocht na onze laatste blog, dus hoog tijd om jullie op de hoogte te houden!

Na Hoi An zijn we naar Hue gegaan. Hue is een kleine stad met veel tempels, een oude stad en tombes... helaas helaas is dit allemaal buiten en toen we aankwamen kwam het met bakken uit de hemel. De vrouw van ons hotel wist ons te melden: 'Yes Yes Raining, Next three days also! Oh Oh daar waren we niet op ingesteld.. en we besloten ons verblijf in de cultuurstad Hue wat te verkorten en boekten voor de volgende avond een nachtbus naar Hanoi. We hebben overdag trouwens wel wat dingen bezocht hoor, gewapend met poncho en warme kleren gingen we opzoek naar de oude stad, de citadel. Hier woonden vroeger de koninklijke familie, zij woonden echt tussen muren in. Het was wel heel mooi en er waren ook erg veel tempels te zien. Helaas zat het weer dus niet mee en maakt dat de tempels en gebouwen ook gelijk veel grauwer.We hebben onsnog wel kunnenvermaken door de Chinees uit te hangen en met alles wat we zagen op de foto te gaan..Hue was dus wel leuk maar ook weer niet helemaal wat we ervan verwacht hadden.

De dag daarna kwamen we alweer vroeg aan in Hanoi, waar het weer niet veel beter was en het ijskoud was! Gelukkig hadden we snel een hotel en konden we warm onder de dekens bijslapen van de nachtbus. We wisten dat het in het noorden kouder zou worden maar dit was wel heel extreem.. Zoveel warme kleren hadden we nou ook weer niet mee en aan verwarming doen ze hier niet helaas.
Gelukkig heeft Hanoi iets meer te bieden dan Hue en kan je ook veel dingen binnen bekijken! Ons hotel was in het midden van de Old Quater, een wijk met veel kleine straatjes en waar overal winkeltjes zijn(hoe klein ook, sommige winkels hebben echt een ruimte van 1 bij 1 tot hun beschikking, die dan helemaal volgebouwd is met spullen) en overal op straat ook van alles wordt verhandeld. Het is een erg Aziatische wijk en Hanoi is echt heel anders dan Saigon waar het allemaal wat moderner was en westerser, maar eigenlijk is dit veel leuker, lekker chaotisch! Met chaotisch bedoel ik dan ook echt chaotisch zeker als je naar het verkeer kijkt.. de mensen zijn hier minder sociaal in het verkeer en soms vrees je toch echt even voor je leven(of in ieder geval een lichaamsdeel) als er een scooter op je af komt racen of als er een bus langs je rijd 1 cm van je af! Je raakt echt makkelijk de weg kwijt hier en dan dwaal je dus tussen al de straatjes in het echte Azie.. Hier en daar een varkenskop, gefrituurde kuikens, levertjes, kippenpoten en andere lekkere(geurige!) dingen.

We hebben in Hanoi best veel bezocht, de eerste dag gingen we naar de Tempel of Literature en het Fine Arts Museum. De tempel was mooi maar niet bijzonder en het museum wel leuk. Veel verschillende soorten kunst en ook typisch Aziatische kunst. Je merkt aan de schilderijen soms wel dat het hier nog wel erg communistisch is(dat zie je ook aan de gebouwen van de regering en de propaganda overal op straat) en dat hier Ho Chi Minh nog wel een grote held is. Wat hier in Hanoi nog meer leeft dan ergens anders! Hier staat namelijk het Mausoleum van Ho Chi Minh. Dat betekend dat hij gebalsemd in een kist ligt en dat je hem kan gaan bezoeken. Elke ochtend is het open tot 11 uur en er staat elke dag ook een rij van meer dan 100 meter die steeds weer aangevuld wordt. Toeristen komen er heen maar ook veel Vietnamezen voor wie deze plek bijna heilig is. Het is er ook heel streng, je mag niet praten, niet lachen, geen pet op, niet met je handen in je zakken staan en je moet recht in een rij lopen. Het is heel bizar je ziet hem dan echt zo liggen, je loopt er een rondje omheen en je bent weer buiten. Hijzelf lijkt eigenlijk meer op een pop dan op een mens, alhoewel dat natuurlijk ook een fijner idee is dan te denken dat je naar een 40 jaar oud lijk aan het kijken bent. We hebben ook het paleis gezien en het huis waar hij leefde, dat stelde dus echt niets voor! Je kan niet in het paleis en in zijn huis kan je zn bureau zien waar hij aan heeft gezeten en zijn auto's waarin hij heeft gereden en dat was het. De rest was niet open voor publiek. Erg nutteloos bezoekje dus maargoed, daarna nog meer Ho Chi Minh gedaan door het museum te bezoeken. Een museum over zijn leven, het was een heel gaaf museum eigenlijk alhoewel we niets meer hebben geleerd over Ho Chi Minh! Zijn leven was namelijk overal ook in kunst uitgedrukt met veel symbolische werken.. dat was wel heel mooi gedaan. De teksten over hemzelf waren te veel en niet echt interessant. Verder in Hanoi nog wat tempeltjes bezocht, wat gewinkeld, een (engelse) film gezien in de bioscoop en naar de markt geweest. De markt was ook nog wel een leuk bezoek. De markt is super groot en echt helemaal vol met spullen,knuffels,blingbling sieraden, sleutelhangers,stofjes en etc, zo vol dat we na de markt allebei zoiets hadden van wow! Dat was echt even to much en we moesten even uitpuffen.

Via ons hotel hadden we ook een tour geboekt naar Halong Bay. Dat is bovenaan Vietnam aan de kust en daar heb je nog een gedeelte van het Karstgebergte. Overal eilandjes in de zee, echt schitterend! We hadden gelukkig allebei een trui gekocht in Hanoi want het was wel koud! We hebben in Halong Bay een nacht op Cat Ba Island geslapen en en een nacht op de boot. De eerste dag hebben we vooral rondgevaren op de boot, typisch vietnamees gegeten en een grot bezocht. De grot was wel mooi maar doordat er overal gekleurde lichtjes opgehangen waren werd het een beetje een discogrot! S'avonds naar Cat Ba gegaan waar we eerst nog een uur vanaf de haven naar het stadje moesten rijden(ja het is een groot eiland!), we zaten in een hotelletje. Cat Ba was een beetje uitgestorven, dat kwam denk ik door het weer en er was dus niet veel te doen savonds. Veel hotelletjes waren leeg en met de restaurantjes stond het er niet veel beter voor. Als het lekker weer is denk ik dat het er leuker is omdat je dan kan zwemmen bij het strand enz. De volgende dag gingen we wel iets leuks doen op Cat Ba. Er is daar namelijk een national park en daar deden we een trekking. In de veronderstelling dat er een gids zou zijn gingen we er heen. We werden met een klein groepje afgezet en er werd gezet, dit is het national park veel plezier en we halen jullie dan en dan weer op. Okeee... laten we kijken wat er te doen is, oh je kan naar een uitzichttoren toe, prima doen we! Het had geregend die nacht dus het was een beetje glad onderweg vooral toen we in plaats van de normale route per ongeluk de adventourous route namen. Die door de modder dus ook echt adventourous werd! Na wat geklungel en leuke bijna op de grond gevallen en mezelf 2 cm van de grond weten te houden acties waren we er. Op de top waar je super mooi uitzicht had! Je kon ook een toren op met een gammel trappetje en een met gaten erin houten vloer, wij er stoer omhoog en het was inderdaad erg mooi het uitzicht.. Alleen zelfs ik kreeg er spontaan hoogte vrees van! Snel weer naar beneden gegaan en de normale weg genomen helemaal terug. Nog wat vrije tijd op Cat Ba gehad en daarna weer terug naar de boot gegaan waar we nu zouden gaan slapen. Na wat probleempjes op de boot over de kamers (lang verhaal) en wat minder leuke momenten (Ja zelfs Marielle werd boos en dat zegt wat!) is het toch echt Vietnam en zijn we na een gratis biertje lekker gaan slapen. De volgende dag was het namelijk vroeg... om 6 uur sochtends stond namelijk Kayakken op het progamma! Het was erg koud en wij en nog twee jongens waren dan ook de enige die dapper uit hun warme bedje kwamen om het water te trotseren. We konden erg mooi om de eilandjes heen peddelen en de floating village zien. In de middag gingen we weer naar het vaste land om de bus terug te nemen naar Hanoi.

Weer terug in Hanoi hebben we gelijk een bus geboekt voor de volgende dag naar Sapa, onze volgende en laatste stad in Vietnam die we gaan bezoeken. Het was weer een nachtbus, maar we werden door ons hotel toch wel naar een heel bijzonder busstationnetje gebracht, we moesten echt ver rijden op de motorbikes en er waren in de verste verte geen toeristen te bekennen. Ook wel weer heel grappig want we werden weer eens lekker bekeken en het is echt heel stoer hier om met westerse meisjes te praten dus we hadden gelijk weer gesprekken met de Vietnamezen. Na een nachtje met de bus kwamen we aan in Sapa. Sochtends in de bus zag je toen het licht werd al de prachtige bergen en rijstvelden op terrassen! Sapa is een leuk stadje maar toen we aankwamen was het zulk vies weer en koud! Gelukkigwaren de voorspellingen voor de rest vande dagengoed.Savonds hebben we hier echtrestaurantjes moeten zoeken met open haard want anders was het zelfs in de restaurantjes echt koud! Overal in Sapa zie je al vrouwetjes lopen in traditionele kleding die van alles proberen te verkopen. Ze proberen een gesprek met je aan te gaan en daarna iets aan je te verkopen(ze zijn erg volhardendals je niets koopt). Je ziet ook gelijk verschillende stammen want sommige hebben hele kleurrijke kleding,anderen zwart en andere hebben weer iets op hun hoofd wat op een kerstmuts lijkt. De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt door de dichtsbijzijnste dorpjes (CatCat en Xin Chai) was wel heel mooi. Overal die rijstvelden op de terassen en schattige dorpjes. De mensen zijn allemaal traditioneel gekleed en in CatCat was een mooie waterval. We hebben dit zonder gids gedaan en dat was echt makkelijk te doen, alhoewel het wel zwaar was om weer omhoog te lopen!
De volgende dag hadden we wel wat spierpijn! Maar we gaan weer wandelen, dit keer met gids. We zijn met een kleine groep en gaan naar dorpjes wat verder weg waar ook weer andere stammen wonen. De gids woont zelf ook in een dorpje en weet dus van alles over het leven in de bergen. Wel leuk om met haar te praten! Onderweg hadden we ook een stuk of 10 vrouwen die meeliepen en met ons praatten. Gelukkig probeerden ze niet de hele tijd wat te verkopen en kon je gerust vragen stellen. Ze hielpen ook goed toen we over modderige en steile paadjes moesten dat was wel handig anders had ik echt een paar keer op mijn kont gelegen! Sapa was dus echt een succes!

Toen weer terug naar Hanoi want onze volgende bestemmingen komen eraan! Vannochtend heb ik Marielle uitgezwaaid op het vliegveld, die vertrok naar Laos, naar Luang Prabang waar ze veilig is geland heb ik al gehoord! Terug van het vliegveld komen was nog wel een avontuur, met de taxi heen gegaan maar ik moest cheap cheap terug. Er zouden minibusjes rijden had ik gelezen dus die had ik ook in no time gevonden. Helaas wachten die tot het busje vol zit en na een half uur was ik nog steeds de enige... Dan maar de normale bus, dus na uiteindelijk de goede bus gevonden te hebben en echt als enige westerse in een propvolle bus zat gingen we opweg. Mijn terugrit duurde langer dan Marielle's vlucht en we kwamen ongeveer op dezelfde tijd aan, haha. We hadden nog wat probleempjes onderweg namelijk, er was een ongelukje gebeurd dusja iedereen de bus uit om te kijken, de vrouw naast me was niet lekker en ging overgevenmaar uiteindelijk werd ik afgezet bij een busstation en kon ik redelijk snel de weg vinden! Morgen vertrek ik naar Bangkok om me daar nog een paar daagjes te vermaken voordat Luuk komt. Waarschijnlijk ga ik het kustplaatstje Hua Hin bezoeken. (en nee daar zijn gelukkig geen overstromingen!)

Vanaf nu komen er dus blogjes vanuit Laos en vanuit Thailand!

Heel veel Liefs!

Lammert en Lammy

Wat weer een avonturen meiden! Nu op naar het volgende, want dat is best spannend. Marielle, heel veel plezier en genieten in Laos! Femke nog even een paar dagen doorbijten in Bangkok en Hua Hin en dan samen met Luuk genieten van dat mooie land. En maar hopen dat het daar stopt met regenen....
Kus en liefs van ons

Oma Thea

Wat een verhalen hebben jullie.En nu gescheiden verder.Hier hebben we vandaag een zomerse dag,22 graden.Ik wens jullie allebei nog een hele fijne laatste maand toe, en tot ziens.
Liefs Oma.

menno en aaf

Wat gaat de tijd snel! Nog een maand en dan zijn al jullie mooie avonturen weer voorbij. Wij zijn benieuwd hoe jullie het eventjes alleen ervaren! Als de weersomstandigheden maar beter worden. Marielle heel veel plezier in Laos en Femke (en Luuk) in Thailand. Geniet er nog lekker van!
Liefs van Menno, Rocco, Klae en Aaf

Freerk, Gelske, Douwe, Jesse en Anne

Alweer een prachtig verhaal. Dat jullie overal de weg vinden...... heel knap!!!!
Een hele fijne tijd in Laos en Thailand. Wij duimen voor jullie dat de zon zich weer laat zien. Liefs, F. G. D. J. A.

Charelle

Super leuk om jullie verhalen te horen! Echt knap dat jullie deze reis maken, want het is niet altijd even makkelijk zie ik! Ik wil jullie allebei nog veel plezier wensen!
Liefs, Charelle

Céline

Veel plezier met Luuk! X

L.Preijde

Dank weer voor jullie mooie verhalen en prrrrrrrachtige foto's! Veel plezier gewenst, dames!

Frits

Hoi Femke

Net even van alles doorgelezen, heerlijk, het Aziatische gevoel komt helemaal weer terug.
En dan te bedenken dat hier net de mondelingen zijn afgelopen, het is voor jou nu echt anders dan een jaar geleden, met nu zoveel avontuur.
Geniet er nog veel van deze laatste weken!

Helmy

Hoi meiden, nog heel heel plezier en geniet allebei van de laatste maand avonturen, jullie kunnen straks op pad als ware reisleiders m/v groetjes Helmy

Gerdi

Ha lieve dochter van me,

Fijn om te horen dat het goed met je gaat!
Het zijn je laatste dagen in Laos voor je de grens overgaat naar Thailand.
Ik ben trots op je,! Leuk die foto van de in het water gegooide geiten. Geniet van het laatste stukje |Laos en straks van Thailand, liefs, Gerdi